Vastgoedbeheer
Marketing

Sociale media, een taak voor mensen of voor systemen?

‘Koop nu social media beheer software’, ‘social media marketeer gezocht’. Je komt je dag niet door zonder een van deze zinnen gezien te hebben. Sociale media is tegenwoordig zo populair dat de vraag naar hulp voor sociale media van bedrijven erg groot is. Wat wel opvallend is, is dat deze vraag niet altijd voor mensen is. Soms is het namelijk zo dat bedrijven een software kopen om hun sociale media beter te managen. De vraag is natuurlijk wie beter is in deze taak, de robots of de mensen?

Waarom de mens beter is in deze taak

De mens is een karakter met emoties, dit zorgt ervoor dat een sociale media pagina veel echter zal voelen en de klant zal zich sneller thuis voelen op jouw pagina. De posts die mens maakt voor jouw bedrijf voelen authentiek en zijn niet gereproduceerde data. Ook heb je een aanspreekpunt voor als er iets niet goed gaat. Als de robot iets niet goed doet, moet je dat zelf oplossen. Ook is de mens beter in het 1 op 1 helpen van klanten die een oproep doen op de social media kanalen.

Waarom robots beter zijn in de taak

Robots zijn voorgeprogrammeerd en maken dus nooit fouten, ze zijn altijd stipt op tijd en je weet precies wat je van ze kan verwachten. In tegenoverstelling van de mens is de robot niet een eigen persoon en dus heeft dus geen maandelijks salaris of vakantiedagen nodig. Ook heeft een robot geen pauze nodig en kan het dus altijd direct reageren op een klant, ook al is het wel een voorgeprogrammeerd antwoord. Robots werken ook een stuk sneller en dus kan je ook een stuk sneller resultaat verwachten van je investering. Daarbovenop zijn robots immuun voor emoties en kunnen ze dus beter oordelen over een situatie. Robots zijn de toekomst en worden natuurlijk alleen maar beter.