Vastgoedbeheer
Zakelijk

ERP software voor de vastgoedsector

De vastgoedsector stelt zeer speciale eisen aan ERP-software. Welke dit zijn, lees je hier. 

In veel bedrijven is een holistische ERP-software al lang de standaard geworden. Dienovereenkomstig zijn er talloze ERP-systemen op de markt, waarvan sommige gespecialiseerd zijn in bepaalde industrieën en bedrijfsgroottes. Want niet elke software past bij elk bedrijf. 

Waarom dit zo is, en welke eisen de vastgoedsector in het bijzonder stelt aan het automatiseren van bedrijfsprocessen, is het onderwerp van dit artikel. Leer alles wat belangrijk is over de werking van ERP-systemen, evenals over de belangrijkste trends en functies van dergelijke systemen in de vastgoedsector. 

Waar staat ERP voor

ERP staat voor de Engelse term “Enterprise Resource Planning” en beschrijft de taak van een bedrijf om de beschikbare middelen zo efficiënt mogelijk in te zetten. Dit vereist een lean ontwerp van alle processen, terwijl de levering van al deze processen met de juiste middelen op het juiste moment wordt gewaarborgd. 

Knelpunten moeten in ieder geval worden vermeden. Afval moet ook zoveel mogelijk worden vermeden. In deze context zijn middelen alle operationele middelen die beschikbaar zijn voor het bedrijf. Naast gereedschappen, materialen, installaties en machines worden ook IT, personeel of onroerend goed en financiële middelen als middelen beschouwd. 

Het is belangrijk om alle middelen zo efficiënt mogelijk te verdelen over de bestaande processen. ERP-software helpt hierbij. Deze brengt alle processen van een bedrijf digitaal in kaart en voegt de gegevens samen in een centrale database. Dit maakt het mogelijk om afdelingsgrenzen te doorbreken en nieuwe, efficiëntere processen te implementeren. 

Een ERP-software (is samengesteld uit verschillende modules. Elk van deze modules omvat een reeks taken in het bedrijf. Zo zijn er modules voor personeelsadministratie, financiën, klantrelatiebeheer, documentbeheer of zelfs voor het magazijn of bijvoorbeeld productie te vinden. 

Waarom de ERP-software bij het bedrijf moet passen 

Niet elk bedrijf heeft elk van deze modules nodig. Andere bedrijven hebben daarentegen veel meer modules en functies nodig om hun eigen processen te dekken. Daarom hebben veel ERP-leveranciers zich in de loop der jaren gespecialiseerd in bepaalde industrieën en bedrijfsgroottes. Voor bijna elk bedrijf zijn er talloze oplossingen op de markt. 

Hoe beter de ERP-software in de standaardversie aansluit bij de processen van het bedrijf, hoe minder aanpassingen er aan de software hoeven te worden gedaan. Aanpassingen kosten meestal veel geld en zijn vaak erg complex. In de wereld van vandaag is het echter belangrijk om een systeem zo gebruiksvriendelijk en flexibel mogelijk op te zetten. 

Daarom moet de software zeker bij uw eigen bedrijf passen. Voor de vastgoedsector betekent dit dat er een leverancier of ERP-software gevonden moet worden die in staat is om zelfs zeer specifieke processen optimaal in kaart te brengen. Laten we eens kijken naar een paar van deze speciale functies voor de vastgoedsector die branchespecifieke ERP-software met zich meebrengt. 

Functies van erp-software voor de vastgoedsector 

Zoals in het begin al vermeld, moet de ERP software voor vastgoedbeheer bij het bedrijf passen. Onder de term van de vastgoedsector zijn er talloze, soms zeer verschillende bedrijven, elk met zeer verschillende processen. Daarom zijn de volgende functies niet noodzakelijkerwijs een vereiste voor elk bedrijf op dit gebied. 

Tegelijkertijd illustreren de functies heel goed waarom er verschillen zijn tussen softwaresystemen op de markt en welk doel deze speciale functies hebben. 

Functies voor property management 

Met de property management functie kunnen alle contracten van verschillende huurwoningen van alle verschillende eigenaren centraal en overzichtelijk worden beheerd. Zo kunnen verschillende facturatiemodaliteiten in kaart worden gebracht en eenvoudig worden verwerkt. Op deze manier wordt het administratieve werk op dit punt aanzienlijk vereenvoudigd en ondersteund met veel automatiseringen. 

Automatisch energierekeningen maken 

In een branchespecifieke ERP-software voor de vastgoedsector zijn er ook functies voor energierekeningen voor huurwoningen. Verwarmingsrekeningen kunnen bijvoorbeeld direct via de ERP-software worden aangemaakt en verzonden. Meterbeheer helpt ook bij de facturering van uw eigen huurwoningen. 

Huurdersportaal voor eenvoudige verhuur 

Met een huurdersportaal heeft een bedrijf de mogelijkheid om huurwoningen sneller en makkelijker te verhuren. Exposities van een huurwoning kunnen automatisch worden aangemaakt en eenvoudig worden gepubliceerd via het portaal. Geschikte huurders kunnen gemakkelijker en sneller worden gevonden met het portaal, zodat de lijzijde kan worden verminderd. Het portaal helpt ook bij de communicatie met bestaande huurders en zorgt zo voor snellere en efficiëntere processen op de lange termijn. 

Automatisering van operationele processen 

Over het algemeen kunnen tal van bedrijfsprocessen worden geautomatiseerd met ERP-software. Vooral in uw eigen administratie kunnen veel processen aanzienlijk worden verkort. Op deze manier kunnen facturen of andere correspondentie automatisch worden verzonden. Met workflow management kunnen verschillende als-dan situaties worden gedefinieerd waarin het systeem zelfstandig handelt en zo medewerkers ontlast van vervelende taken.

Gerelateerde artikelen

Advocatenkantoor met een persoonlijke aanpak

Onderneming verkopen

3 redenen om te kiezen je administratie te laten uitbesteden