Wat doet UX voor een nieuwe website? | Zicht Online

Website ontwerp is gecorreleerd met het gedrag van de gebruiker
Hoe lang denk je dat je op een website kunt blijven? Denk bijvoorbeeld aan iemand die een chiropractor is en onlangs een nieuwe Smartphone heeft gekocht. Er waren dus enkele functionaliteiten die deze persoon niet begreep met betrekking tot zijn of haar smartphone. Hij/zij besloot echter om op het internet te surfen waar alle gerelateerde informatie beschikbaar zou zijn en vond uiteindelijk een blog, die in de zoekresultaten met de nodige informatie naar voren kwam.

Dit artikel is geschreven door Zicht Online, expert in UX.

Dus deze persoon begint de 5000-word lange blog te lezen – maar na een tijdje verveelt hij/zij zich en wil hij/zij het achter de rug hebben. Denk je dat hij/zij nog langer zou blijven hangen? Natuurlijk niet – ze zullen vertrekken. Want ten eerste, de inhoud interesseert hen niet omdat het niets te maken heeft met hun beroep of wat ze ook uitoefenen.

Ten tweede is er veel informatie in geperst en hebben ze geen idee waar ze kunnen vinden wat ze zoeken. En ten slotte, als ze een mobiel apparaat gebruiken om bij deze informatie te komen, dan heeft het geen zin om te denken dat ze tot het eind zouden lezen. Maar als ze precies weten waar ze moeten zoeken naar informatie of als er iets in het ontwerp van de website gebeurt om hen aan te spreken, zouden ze blijven.

Aanbevolen lezen: De impact van kunstmatige intelligentie in webdesign en ontwikkeling

Dit betekent dat het ontwerp van de website nauw verwant is aan hoe uw gebruikers zich gedragen terwijl zij zich op uw site bevinden. Wanneer een gebruiker op een website terechtkomt, wil hij de belangrijkste punten scannen en identificeren zodra dit mogelijk is. Maar als ze dat niet kunnen, zullen ze niet blijven – ze zullen vertrekken. Hier zijn visuele aanwijzingen de sleutel tot het oog van een bezoeker – de afbeeldingen, gradiënten, pictogrammen, kleuren en afbeeldingen, samen met de manier waarop de inhoud is georganiseerd op de site leiden hun weg naar de gebruikers te behouden voor een lange tijd op de site.

Een ervaren webdesigner weet wat de aandacht van hun gebruikers zou trekken en hoe ze deze aandacht kunnen vestigen op de informatie die ze zoeken.

Betekent responsive en mobile webdesign hetzelfde?
Dit is iets waar de meesten van ons niet van op de hoogte zijn. Uit de meeste bronnen die we online lezen, zijn we bijna tot de conclusie gekomen dat mobiel gaan voor een website betekent dat we een website responsief moeten maken of andersom. Maar de waarheid is dat beide verschillend zijn. Een website die toegankelijk is op de computer is ook toegankelijk op een mobiel apparaat. Welke magische overgang vindt er plaats tussen de apparaten? Heb je er ooit aan gedacht hoe geweldig de technologie is?

De gebruikelijke mythe of overtuiging is dat ongeacht het type apparaten of de grootte van hun scherm waarin de site moet passen – de aanpak die hiervoor wordt gebruikt is ofwel het responsieve ontwerp of het mobiele ontwerp, die beide hetzelfde zijn – maar beide zijn verschillend. Voor sommige bedrijven zijn responsive webontwerpen misschien het beste geschikt, maar voor anderen is het mobiele design.

Mobiel ontwerp beperkt de desktop-versie van uw site tot een beperkt aantal apparaten, waaronder smartphones en tablets. En nogmaals, er zijn beperkingen met mobiele websites, omdat het gebonden is aan het verbergen van een groot deel van de functionaliteit van uw site te verbergen.

https://zicht.nl