Zit er nog wel toekomst in de functie van verkoopmedewerker?

Je leest in het nieuws regelmatig dat winkels failliet gaan door de toename van het aantal internetbedrijven. Of je merkt in het straatbeeld dat er steeds minder fysieke winkels zijn en dat er steeds vaker vestigingen gesloten worden. Heeft het dan nog wel zin om een functie rkoopmedewerker te volgen? Natuurlijk heeft dat zin. Een goede verkoopmedewerker kan namelijk het verschil maken in de winkels die wel nog altijd een fysieke vorm hebben. Denk maar eens terug aan de laatste keer dat je zelf goed geholpen werd in een winkel. Je hebt het niet over het oppervlakkig ‘Goedemiddag, waarmee kan ik u van dienst zijn?’, dat je hoort bij binnenkomst. Nee, echte aandacht voor de klant: niet te opdringerig, maar wel altijd in de buurt van de klant zijn om vragen te beantwoorden en kennis van producten te delen. Daar heeft een klant wat aan.

Enthousiaste verkoopmedewerkers

Als je goed bent in adviseren en verkopen, merk je ook dat bepaalde klanten telkens bij je terugkomen. Ze vragen zelfs naar jou of komen pas terug naar de winkel als jij weer aanwezig bent. Dat doen ze dan niet meer voor het product of de dienst zelf, maar omdat ze jouw hulp en kennis waarderen. Met de basiskennis van het verkoopvak kun je daarna je eigen draai aan je aanpak geven. Je houdt de administratieve zaken bij en koppelt terug naar de vestigingsmanager. Vaak kun je met de laatste technieken zelfs live de voorraad in het magazijn opvragen of voor de klant kijken of een ander filiaal wel het gewenste product op voorraad heeft. Als je de kneepjes van het vak kent, ondersteunen de digitale middelen in de winkel en jouw enthousiasme voor adviseren en verkopen het ideale verkoopproces. De klant en jij zijn tevreden.